Salmenkivi ja Nyman (Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0, 2007) listaavat viraalimarkkinoinnin onnistumiseen vaikuttaviksi tekijöiksi
Tuotteen tai brändin kiinnostavuus
- Markkinoinnin hauskuus, ravisuttelevuus tai erilaisuus
- Aiheen ajankohtaisuus
- Videolla (ja yleensä mainoksessa) esiintyvien henkilöiden kiinnostavuus ja tunnettuus
- Onnistunut "seeding", eli levitys verkostoituneiden ihmisten ja mielipidevaikuttajien kautta
Viraalimarkkinointi tai virusmarkkinointi (engl. word-of-mouth, WOM) on markkinointia, jossa mainosviesti kulkee ihmiseltä toiselle nopeasti. Viraalimarkkinointi perustuu kuluttajan osallistuttamiseen yrityksen markkinointiprosessiin joko käyttäjätuottajina tai yleisöosallisina. Viraalimarkkinoinnin kannalta paras tuote on kiinnostava ja kilpailijoistaan erottuva. Markkinointiviestin tulee olla omaperäinen ja sen tulee sisältää jotain aikaisemmin näkemätöntä. Omaperäiseksi viestin tekee esimerkiksi hauskuus, ravisuttelu, uusi idea tai ristiriita tilanteen ja sen kontekstin kanssa. Muita viraalimarkkinoinnin tehoa lisääviä tekijöitä ovat aiheen ajankohtaisuus ja onnistunut ”seeding” eli levitys verkostoituneiden ihmisten tai mielipidevaikuttajien kautta. Viraalimarkkinoinnin onnistuminen edellyttää markkinointiresursseja sekä mahdollisuutta verkostoitumiseen ja linkittymiseen.
Jonnen setit
Viraalimarkkinointi
Termi viraalimarkkinointi kehitettiin amerikkalaisen pääomasijoittajayhtiö Draper Fish Jurvetsonin toimesta vuonna 1997. (hotmail)
Viraalimarkkinoinnin päämääräinen tavoite on tavoittaa mahdollisimman monta potentiaalista asiakasta mahdollisimman nopeasti niin pienillä kustannuksilla kuin mahdollista.
Viraalimarkkinoinnin suurin ero perinteiseen word of mouth -markkinointiin on teknisen kehityksen mahdollistama nopeus ja eksponentiaalinen leviäminen Yritykset palkkaavat jopa ”yhteysagentteja”, jotka levittävät sanaa uusista tuotteista tai myyntitilaisuuksista omien elektronis-ten sosiaalisten verkostojensa kautta.
Viraaliviestin luomisen vaiheet: luonti, istutus, jäljitys
Mitä viraalimarkkinointi on?
- mainosviesti kulkee nopeasti ihmisiltä toisille sähköisessä ympäristössä
- kuluttaja osallistuu käyttäjätuottajana tai yleisöosallistujana
- kustannustehokas
jotta toimisi hyvin:
-omaperäinen , uutta
-levityskanavat, verkostoituminen (tehokkuus)
Viraaliefekti (nettijuoru)
-nopea jutun, esim laadukkaan videopätkän/mainoksen leviäminen linkityksen (delicious, facebook, blogit) kautta. (myös sähköposti)
-esimerkki: Levin kampanja housut täyteen heliumia
Ideoita houkutteluun
Lahjakortit
Näytekappaleet
Pelit
Biisit
Video
- Lahjan idea tietoinen/tiedostamaton mainostus
Riskit
- Ei voi valvoa kenelle viesti menee
- Huono viraalimainos, huono maine
- Kannattavuuden mittaamisen vaikeus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti